Polytechnická výchova rozvíjí znalosti o technickém prostředí, pomáhá u dětí vytvářet a fixovat správné pracovní návyky. Posiluje zájem o technické obory a podporuje touhu tvořit. Patří sem i používání jednoduchých nástrojů, netradičních materiálů a techniky jejich zpracování.
Na podporu polytechnického vzdělávání v naší mateřské škole jsme s paní učitelkami vytvořily samostatný projekt “Duhová kulička Šikulou”, který nás provází touto oblastí vzdělávání po celý školní rok.
Cílem projektu je podpora polytechnického vzdělávání a rozvíjení schopností dětí:
– řídit a kontrolovat své chování
– kooperovat s vrstevníky, uplatnit se mezi nimi, spolupracovat s nimi
– pravolevou orientaci na sobě, na ploše i v prostředí
– vyhranění laterality ruky a oka
– používat špetkový úchop – správné držení
– zrakové analýzy a syntézy
– zvládat základní myšlenkové operace
– porovnávat předměty, třídit je, řadit je
– řešit jednoduché problémy s dopomocí i samostatně
– odlišit hru od systematické práce
– schopnost cíleně se soustředit na určitou činnost
– udržet pozornost, záměrně si pamatovat
– přijmout úkol, postupovat podle pokynů a vyvinout volní úsilí
– rozvíjet a stimulovat myšlení, tvořivost a kreativitu
– povzbuzovat fantazii
– osvojovat si základní pracovní dovednosti a návyky
– procvičovat a rozvíjet manuální zručnosti
Plnění těchto stanovených cílů probíhá v rámci celodenního pobytu dětí ve škole a to převážně hrou, pozorováním, rozhovory, napodobováním, zkoumáním vlastností předmětů, rozkládáním a skládáním, řešením nastalých problémů, smyslovými hrami, cvičením paměti, …
Při naplňování obsahu předškolního vzdělávání vycházíme z pěti oblastí, které zohledňují vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání a učení.
Realizace projektu:
Projekt je realizován v průběhu celého školního roku, k jeho realizaci využíváme prostory školy – třídy, keramickou dílnu, zahradu a dostupné stavebnice, materiál, hry, knihy,…
Projekt je realizován i mimo prostory školy – muzea, příroda,…
Dle možností postupně dokupujeme, obměňujeme a modernizujeme vybavení – nové, modernější stavebnice všeho druhu podle finančních možností školy. Využíváme Inspiromat pro MŠ, Magicbox i jiné interaktivní hry a pomůcky, Učíme se řemesla,…..
Konstruktivní činnosti – konstruktivní hry, interaktivní hry na Magicboxu,…
Lidové zvyky řemesla – návštěvy NZM, muzea v Říčanech, tematické polodenní výlety, dílničky s panem Suchanem, tematické polodenní výlety, pořádání Jarmarků,…
Práce s přírodním materiálem – Sovičkohraní, Motýlkohraní, výroba ozdob, šperků,….
Netradiční výroba z papíru – velkoformátové tvoření, kulisy k pohádkám,….
Prostorová tvorba a keramika – výroba Soviček, Dinosaurů, motýlků, robotů,…..
Doporučení možného výběru vhodných stavebnic k projektu polytechnické výchovy:
Dřevěné kostky, molitanové stavebnice
Stavebnice Seva
Lego Creator
Lego DUPLO
Rodinný dům Playmobil, statek,….
Magnetické stavebnice,……
Malý řemeslník, opravář, technik, konstruktér,…..
Výhled:
- nákup nových a vhodných velkoplošných stavebnic
- nákup interaktivních přístrojů s vhodnými programi pro polytechnickou podporu
- instalace dětských labyrintů na školní zahradu
- návštěvy NZM, muzea řemesel v Říčanech s tematicky zaměřenými výstavami s praktickými programi,…
- návštěvy řezbářů, šperkařek, kuchařů,….
- realizace vlastních Jarmarků s ukázkami vlastního tvoření
- zhotovení polytechnického koutku
Autorka: Hana Sekerová, ředitelka